06 October 2010

Apa itu origami ?



Bila baru lepas exam td otak ni cam penuh dan padat dengan info tentang tourism. cam biase la nk bagi otak lega skit cari la mende2 best kat internet ni. daripada asyik nk on9 kat laman sosial cam facebook buang masa je. baik share info dgn korang kan. ? meh2 sini nk cerita. jeng3 !!


Origami adalah sebuah seni lipat yang berasal dari Jepun. Bahan yang digunakan adalah kertas atau kain yang biasanya berbentuk persegi. Sebuah hasil origami merupakan suatu hasil kerja tangan yang sangat teliti dan halus.


Origami merupakan satu kesenian melipat kertas yang dipercayai bermula sejak kertas diperkenalkan pada abad pertama di zaman Tiongkok kuno pada tahun 105 Masehi oleh Ts'ai Lun.


Pembuatan kertas dari potongan kecil tumbuhan dan kain berkualitas rendah meningkatkan produksi kertas. Contoh-contoh awal origami yang berasal dari Tiongkok adalah tongkang (jung) dan kotak.


Pada abad ke-6, cara pembuatan kertas kemudian dibawa ke Spanyol oleh orang-orang Arab. Pada tahun 610 di masa pemerintahan kaisa rwanita Suiko (zaman Asuka), seorang biksu Buddha bernama Donchō (Dokyo) yang berasal dari Goguryeo (semenanjung Korea) datang ke Jepun memperkenalkan cara pembuatan kertas dan tinta.

Origami pun menjadi popular di kalangan orang Jepun sampai sekarang terutama dengan kertas tempatan jepun yang disebut Washi.

p/s : sumber dari Uncle Wikipedia.




Kecomelan Penguin2 ini terserlah. ohyeah.!



YODA from starwars. !


"The message from the darkside have arrived"



Ironman pon menjadi mangsa kan.?


Kreatif gak dorang ni kan.



Bape banyak kertas la dorang pakai kan..




Yang ni sumpah STYLE giler!!!




origami cantik. ! background pon kene. cayalah!!




ini sangatlah comel. :)




No comments:

Post a Comment