06 September 2010

bayangkan kalo kene puasa setahun?



oh. tgh2 blogwalking tetiba lak leh ternampak satu blog yg membicarakan hal ehwal puasa ni.cuba bayangkan kalo kita kene puasa setahun? ahaks. camne agaknye ye :)


Peniaga Bazaar Ramadhan akan kaya raya
Percaya atau tidak, peniaga Bazaar Ramadhan biasanya mendapat keuntungan berkali ganda berbanding semasa mereka berniaga pada hari biasa, pasar malam ataupun pasar tani.

keuntungan berniaga sebulan di Bazaar Ramadhan sama seperti keuntungan 3 bulan berniaga di hari biasa.

tu baru sebulan berniaga. Kalo setahun ?? mesti lebih ramai orang berebut nak jadi peniaga Bazaar Ramadhan dari sibuk mengisi borang SPA sebab nak kerja untuk gomen. har har har !!



Makin ramai yang gastrik secara tiba-tiba
Sebulan berpuasa pun ramai manusia yang tak boleh puasa penuh. Inikan pula bila kena puasa setahun. Berebutlah para manusia buat-buat muka sakit, tangan letak pada perut dan cakap dalam nada lemah depan doktor.

Bila doktor hulur surat pengesahan gastrik, serta merta muka terus sihat berseri-seri. Dapat lesen besar boleh makan, apa nak takut lagi.

Doktor yang selalu jual MC dan surat gastrik bakal kaya sama seperti pak cik-mak cik yang berniaga di Bazaar Ramadhan.


Kewujudan restoran 24 jam akan berkurangan
Oleh disebabkan para penganut Agama Islam tidak boleh makan lagi di siang hari (makan secara terbukalah), maka keuntungan di siang hari sudah berkurangan. Ini boleh menyebabkan mapley banyak yang jatuh bangkrap.

korang jgn terkejut lak kalo ternampak mamak mapley tiba-tiba turut serta berniaga di Bazaar Ramadhan.


Jumlah kereta jenazah akan bertambah di Malaysia
Seperti yang kita maklum, sesiapa yang ditangkap kerana tidak berpuasa dan makan dikhalayak ramai bakal diusung di seluruh bandar dengan kereta jenazah.

Mungkin fungsi kereta jenazah bakal berubah kalau kita berpuasa sebulan. Pastu kereta jenazah yang mengusung orang tak puasa lebih banyak dari kereta jenazah yang mengusung orang yang meninggal.


Jualan murah Hari Raya sepanjang tahun
Perkara paling sinonim dalam Bulan Ramadhan ialah jualan murah atau biasanya Orang Melayu lebih suka mengelarkannya dengan gelaran Sales di Shopping Complex terkemuka di seluruh Malaysia.

Bila sepanjang tahun sales, mestilah ada yang pergi membeli. Ya lah, benda tengah murahkan? Dan biasanya wanita yang sangat sinonim dengan istilah Sales. Dan apabila para isteri sedang bershopping dengan riang, para suami bakal memandang dompet mereka yang kian menipis. oh tidakkkk !!


Kalau dah setahun puasa, bila nak raya??
Bila masa nak tayang baju raya? Bila?

Dan yang paling penting sekali....

p/s: Kalau dah puasa setahun, bila masa para-para wanita yang uzur dan tak boleh berpuasa nak ganti puasa?

No comments:

Post a Comment